Gdzie najwięcej odwołanych kursów?
Dane dotyczące odwoływanych kursów autobusów komunikacji miejskiej obserwowaliśmy od blisko dwóch tygodni. Nie udało się w tym czasie wytypować zdecydowanych liderów naszego niechlubnego rankingu. Z tygodnia na tydzień na prowadzenie wysuwają się inne linie.
Jak wynika z informacji przekazanych nam przez ZTM, od 9 do 15 sierpnia najwięcej odwołanych kursów odnotowano w autobusach nr 12, 33 i 910. Pierwszą piątkę zamknęły linie 297 oraz 115. W kolejnym tygodniu czołówka była już zupełnie inna. Ponadto odnotowano zdecydowanie mniej odwoływanych połączeń.
- Porównując tydzień do tygodnia jest to spadek o około połowę. Od 16 do 20 sierpnia odnotowaliśmy 170 odwołanych z powodu braku kierowców kursów. Na tę liczbę składa się 99 połączeń zleconych PKM Katowice oraz 71 zleconych PKM Tychy - mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM.
Najczęściej sytuacja dotyczy kolejno linii 910, 830 oraz 554 i R.
- Mimo że 170 kursów, przy skali naszej działalności, stanowi ok. 1 proc. wszystkich codziennie realizowanych na nasze zlecenie połączeń, to zdajemy sobie sprawę z wagi i uciążliwości tej sytuacji. Dlatego podejmujemy działania równolegle i dwutorowo. Są to rozwiązania doraźne, których efekty już widać, a także takie, które mają charakter systemowy i które w przyszłości zdecydowanie podniosą naszą elastyczność w tym zakresie - podkreśla Michał Wawrzaszek.
Rozwiązania doraźne i systemowe
Rozwiązaniem systemowym ma być przetarg, w którym ZTM po po raz pierwszy zamówił pulę kilometrów, a nie obsługę poszczególnych linii. Dzięki temu pojazdy zastępcze lub zastępstwo wśród kierowców mogą być szukane tylko w ramach jednej firmy obsługującej konkretną linię autobusową. Odpowiadają za to przewoźnicy.
- Natomiast po rozstrzygnięciu ogłoszonego przetargu, będziemy mogli szybciej i sprawniej reagować w tego typu sytuacjach, ponieważ zamawiamy pulę kilometrów. Poprzez zastosowanie nowych rozwiązań, innych niż w obecnie obowiązujących umowach, zawartych przed laty przez KZK GOP, będziemy mogli w sytuacjach nagłych zlecić obsługę takich kursów więcej niż jednemu przewoźnikowi - tłumaczy rzecznik ZTM.
Rozwiązaniem doraźnym mają być przede wszystkim zmiany w rozkładach jazdy, które są konsultowane z przewoźnikami. Część z nich została już wprowadzona. Pasażerowie o utrudnieniach w ruchu mogą dowiedzieć się m.in. z profilu w mediach społecznościowych „Zarząd Transportu Metropolitalnego – ALERT”, gdzie dyspozytorzy ZTM publikują informacje zaraz po otrzymaniu jej od przewoźnika, lub dzwoniąc na bezpłatną, całodobową infolinię, działającą pod numerem 800 16 30 30.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?