Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak bezpiecznie przewozić opony do warsztatu?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Nieodpowiednio ułożone koła w razie wypadku mogą być przyczyną poważnych obrażeń ciała. W chwili uderzenia w przeszkodę polecą z ogromną siłą do przodu, działając tak samo, jak pasażerowie jadący bez pasów.

Polska policja wspólnie z organizacjami działającymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym regularnie przypominają kierowcom o obowiązku zapinania w czasie jazdy pasów bezpieczeństwa. W swojej kampanii Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przekonywała niedawno, że jadący na tylnej kanapie pasażer bez pasów, w chwili uderzenia w przeszkodę poleci do przodu z siłą porównywalną do ważącego 2,5 tony przedmiotu.

Olbrzymia siła
Niestety ciągle niewiele mówi się na temat prawidłowego przewożenia samochodem ładunku.

– Tymczasem niewłaściwe ułożenie przedmiotów w kabinie także może mieć fatalne skutki. Dotyczy to również opon, lub całych kół, które wieziemy do wulkanizatora na sezonową wymianę. Ponieważ to ładunek sporych rozmiarów, rzadko kiedy udaje się go zmieścić w całości do bagażnika. Dlatego najczęściej kierowca składa oparcie tylnej kanapy i ładuje koła częściowo do kabiny. Robiąc to w nieprawidłowy sposób można się narazić na równie wielkie niebezpieczeństwo – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl S.A.

Jak obliczyli specjaliści z niemieckiego ADAC, śmiertelne niebezpieczeństwo grozi kierowcy już w przypadku kolizji z prędkością 50 km/h. Jak to możliwe? Średniej wielkości koło z oponą waży ok. 15 kg. Leżąc z tyłu bez zabezpieczenia, w chwili uderzenia samochodu przemieści się do przodu uderzając we wszystko co napotka na swojej drodze z siłą 375 kg. Takie uderzenie w plecy lub głowę w zasadzie nie daje kierowcy szans na przeżycie.

- Dlatego trzeba pamiętać, że ładunek zawsze musi być odpowiednio zabezpieczony. Nawet, jeśli kierowca wiezie same opony i do warsztatu ma niedaleko – mówi Filip Fischer.

Za fotelem w pasach
Luzem opony można przewozić tylko w zamkniętym bagażniku, za rozłożonym oparciem tylnej kanapy. Po złożeniu oparcia w celu powiększenia przestrzeni ładunkowej trzeba bezwzględnie użyć pasów stabilizujących bagaż. W tym przypadku koła należy opasać taśmami transportowymi, które zadziałają na nie jak pasy bezpieczeństwa na pasażera.

- Opony najlepiej przewozić w bagażniku, układając je płasko na podłodze. Muszą być zabezpieczone pasami transportowymi. W mniejszym samochodzie, gdzie przestrzeń bagażowa jest niewielka, koła można ustawić na podłodze, za oparciem przednich foteli. Ale nie wieziemy ich luzem, tylko przeciągamy przez otwory w felgach pasy bezpieczeństwa. Decydując się na takie rozwiązanie wcześniej koła warto umyć, aby pasażerowie korzystający następnie z pasów nie pobrudzili sobie ubrań – mówi Filip Fischer.

Dla utrzymania w samochodzie czystości koła warto przewozić w workach, które dostaniemy u wulkanizatora.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na ostrow.naszemiasto.pl Nasze Miasto